• Lotta Kovalainen

Jätä hölskytysvaraa - Psyykkinen ja fyysinen kuormitus muodostavat kokonaiskuormituksen

Päivitetty: 24. maalisk.



Kuvittelepa, että sinulla on kaksi pientä ja yksi isompi kannu. Ensimmäiseen pieneen kannuun kertyy päivän mittaan kaikki henkinen ja toiseen fyysinen kuormitus. Yhdessä ne täyttävät päivän mittaan hiljalleen isompaa kokonaiskuormituksen kannua.


Päivät ovat erilaisia, joten psyykkisen ja fyysisen kuormituksen suhde vaihtelee jatkuvasti. Jos osaat säädellä kuormitustasi hyvin, osaat myös pitää huolen, ettei kokonaiskuormitusta kerry liikaa. Jos sinulla kuitenkin on haasteita oman kuormituksesi kanssa, voi käydä useinkin niin, että kokonaiskuormituksen kannu täyttyy aivan ääriään myöten ja valuu lopulta yli.


Mitä merkitystä arjen sujuvuudelle on liian täydellä kuormituskannulla?


Näin henkinen ja fyysinen kuormitus vaikuttavat toisiinsa


Omasta hyvinvoinnistaan kiinnostuneen on hyvä muistaa, että henkinen ja fyysinen kuormitus eivät ole itsenäisiä, vaan vaikuttavat toinen toiseensa. Liian suuri henkinen kuorma johtaa heikentyneeseen kykyyn kestää fyysistä kuormaa, ja toisinpäin.


Aika moni kokee itselleen hyväksi keinoksi kompensoida esimerkiksi työstressiä liikkumisella. Kovasta liikkumisesta saattaakin tulla hetkeksi hyvä olo, koska se auttaa viemään ajatuksia pois stressin aiheuttajasta. Samalla jää huomaamatta, että kokonaiskuorma kasvaa pikkuhiljaa suuremmaksi ja suuremmaksi.


Moni huomaa henkisen ja fyysisen kuorman yhteisvaikutuksen vasta, kun alkaa oireilla. Hyvä juttu on kuitenkin se, että omaan hyvinvointiin voi silloinkin paneutua ja sitä parantaa merkittävästi.


Näin liian kova kokonaiskuormitus voi oireilla


Kokonaiskuormitus vaihtelee elämän mittaan paljonkin. Siihen voi ja kannattaa itse vaikuttaa. Toisinaan kuormitus on vain lyhytaikaisesti liian korkea, ja toisinaan ylikuormitusta voi kestää jopa vuosia. Hitaasti kasvavaa kokonaiskuormaa voi olla vaikeaa huomata, ja siksi moni voi yllättyä todetessaan sen vasta, kun tapahtuu isompi romahdus.


Itsestä voi myös tuntua, että esimerkiksi raskasta urheiluharrastusta voi jatkaa ihan samalla lailla, vaikka pikkulapsiperheen arki, työpaikan uudistuksen tai vaikkapa rakastuminen veisivät ylikierroksille. Myös suorituskeskeisyys sekä halu olla fyysisesti ja henkisesti riittävä voivat saada kuorman kasvamaan liiaksi.


Pitkään jatkuessaan liian kova kokonaiskuormitus voi johtaa henkisellä puolella esimerkiksi uupumukseen ja ahdistukseen, ja fyysisellä puolella erilaisiin terveyspulmiin, kuten kakkostyypin diabeteksen kehittymiseen, ruoansulatusvaivoihin ja uniongelmiin.


Onkin tärkeää oppia huomaamaan, millaisista merkeistä itse tunnistaa kuormituksen oireet.


Lyhyellä aikavälillä voi esiintyä esimerkiksi univaikeuksia, ärtyneisyyttä, laskenutta mielialaa, toivottomuuden tunnetta, kovaa väsymystä ja halua eristäytyä. Voi myös olla ruoansulatusvaikeuksia, päänsärkyä tai muita fyysisiä oireita.


Miksi kokonaiskuormituksen kannua ei sitten saisi päästää liian täyteen?


Siksi, että täydessä kannussa ei ole yhtään hölskytysvaraa!


Arki heittää tiellemme monenlaisia mukavia ja ei niin mukavia juttuja, jotka väkisinkin keikuttavat kannua. Kun kuormituskannusi on liian täynnä, se ei kestä yllättäviä käänteitä ilman, että roiskeita lentelee ympäriinsä. Roiskeet voivat olla ylilyöntejä, raivonpuuskia, sanoja, joita et olisi halunnut sanoa tai vaikka fyysisiä oireita.


Siksi kannattaa opetella tunnistamaan ne merkit, jotka kielivät liian kovasta kuormituksesta. Hiljalleen voit oppia säästämään voimavarojasi hiljentämällä tahtia ajoissa.


0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki