• Lotta Kovalainen

Näin usko omaan onnistumiseesi vaikuttaa mahdollisuuksiisi lisätä hyvinvointiasi - minäpystyvyys

Päivitetty: 24. maalisk.


Minäpystyvyys tukee uuden oppimista
Minäpystyvyys tukee uuden oppimista

"Haaveilen paremmasta arkijaksamisesta ja uskon, että sitä lisäisi tasaisempi ruokarytmi ja kasvisten lisääminen. Mun on kuitenkin tosi vaikea uskoa, että onnistuisin. Tähänkin mennessä on aina käynyt niin, että unohtelen lounaat ja iltaisin ahmin karkkia. Miksi muka onnistuisin nytkään?"


"Haluaisin alkaa nukkua paremmin. Musta tuntuu, että mulle tekis hyvää rauhoittaa iltoja esimerkiksi puhelimen osalta. Multitaskaan ja huomioin muun perheen vain sivumennen. Luulen, että somen vähentäminen sais mun mielenkin rauhoittumaan. Uskon, että onnistun, koska aiemminkin olen välillä pitänyt lyhyitä somepaastoja, jotka on oikeastaan tuntuneet aika hyviltä."


Mitä eroa näiden kahden hyvinvointiaan lisäämässä olevan henkilön uskolla omaan onnistumiseensa on? Miten se vaikuttaa tavoitteiden saavuttamiseen?


Oletko kuullut minäpystyvyydestä? Sillä on onnistumisesi kannalta iso merkitys.


Mitä minäpystyvyys on?


Minäpystyvyys tarkoittaa uskoa omiin mahdollisuuksiin onnistua jossakin tavoitteessa tai tehtävässä. Jos esimerkiksi suunnittelet lisääväsi liikuntaa aloittamalla tanssitunnit ja uskot voimakkaasti oppivasi tanssiaskeleet helposti, minäpystyvyytesi on korkealla. Jos taas uskot kuitenkin kompuroivasi kauheasti ja lisäksi, ettei kuntosi riitä kuitenkaan, minäpystyvyyden kokemuksesi on varsin alhaalla.


Korkea minäpystyvyys vaikuttaa esimerkiksi näin:

- Valitset korkeampia tavoitteita.

- Panostat enemmän tavoitteidesi saavuttamiseen.

- Sitoudut tavoitteeseesi tiukemmin.

- Jatkat toimintaasi todennäköisemmin kohdatessasi vastoinkäymisiä.

- Tunteidensäätely onnistuu paremmin.

- Uskot, että erilaiset taidot ovat opittavissa, eivätkä muuttumattomia.


Minäpystyvyyttä tarvitaan onnistumiseen sellaisissa asioissa, joita tavoittelet. Voit onnistua, vaikka sinulla olisi heikompikin kokemus omista mahdollisuuksistasi. Usko omiin kykyihin kuitenkin tukee tekemistäsi hankalillakin hetkillä.


Miten minäpystyvyys syntyy?


Minäpystyvyys eri elämänalueilla kehittyy ja muuttuu läpi elämän. Siihen vaikuttavat kokemukset, joita saat erilaisia asioita tehdessäsi. Esimerkiksi nämä tekijät vaikuttavat siihen, miten jokin suoritus vaikuttaa minäpystyvyyteesi:

Riittävän avun saaminen tukee minäpystyvyyttä.
Riittävän avun saaminen tukee minäpystyvyyttä.

- oma kokemus onnistumisesta

- muiden kommentit onnistumisesta

- saatu apu

- tehtävän tärkeys

- tehtävän koettu vaikeus

- vaadittu työmäärä


Jos siis esimerkiksi sait työtehtävän, joka tuntui sopivan haastavalta, sait siihen apua, koit tehtävän merkitykselliseksi ja työmäärän kohtuulliseksi sekä sait kehuja, minäpystyvyytesi luultavasti kasvoi. Jos taas kukaan ei auttanut, vaikka meinasit musertua työmäärän alle, et kokenut taitojesi riittävän ja et itse ollut tyytyväinen tulokseen, minäpystyvyytesi luultavasti laski.


Onkin aika mukava uutinen, että voit vaikuttaa omaan minäpystyvyyteesi. Kokemus siitä on erilainen eri tilanteissa. Voit kokea mahdollisuutesi kehittyä saliharjoittelussa huippuhyviksi ja joogassa aivan surkeiksi.


Milloin omaa minäpystyvyyttä kannattaa kehittää?


On sinusta itsestäsi kiinni, koetko tarpeelliseksi ryhtyä tietoisesti kehittämään minäpystyvyyttäsi. Se voi kuitenkin olla varsin hyvä idea, jos olet huomannut, että arvioit jatkuvasti onnistumismahdollisuutesi huonoiksi sinulle tärkeissä asioissa. Jos et ole alkamassa laskuvarjohyppääjäksi, ei ole juurikaan väliä, arveletko epäonnistuvasi laskuvarjon aukaisemisessa. Jos sen sijaan kaipaisit hirmuisesti vapautta ja tilaa hengittää arjessa, mutta et usko pystyväsi rauhoittamaan härdelliä, olisi ehkä aihetta ryhtyä panostamaan minäpystyvyyden kokemukseesi juuri tuossa tavoitteessa.


Voit alkaa vahvistaa luottamustasi tekemiseesi useammallakin tavalla. (vinkit 1-4 sovellettu: Löytöretkiä onnistumisiin - Johda itsesi tuloksiin, Mustonen, Seppänen, Törmälehto, Docendo 2021) Tässä esimerkkinä aloitteleva liikkuja.


1. Luota vahvuuksiisi ja aloita sieltä, missä sinulla on jo onnistumisia

Millaisissa lajeissa olet saanut hyviä kokemuksia? Millaiset lajit tuntuvat omalta? Minkä tekemisestä nautit? Mihin koet, että sinulla on hyviä ominaisuuksia? Mikä on hauskaa?


Jos siis nautit vedessä liikkumisesta ja sinulla on jo kokemusta uimisesta, voisitko mennä esimerkiksi uimakouluun oppimaan lisää? Mitä muita vesilajeja on kuin uiminen? Ehkä vesijumppa olisikin sinun juttusi, jos pidät ryhmäliikunnasta.


2. Kerää uskoa muilta onnistujilta

Tunnetko jonkun, joka on onnistunut siinä, mitä sinä tavoittelet? Miten se rohkaisee sinua? Mitä sellaista hän teki, jota itsekin haluat kokeilla? Jos hän onnistui, voitko sinäkin onnistua?


Naapurin Liisa on aloittanut juoksuharrastuksen. Hänen arkensa vaikuttaa ihan yhtä kiireiseltä kuin sinun. Tartupa Liisaa hihasta postilaatikolla ja ota puheeksi uusi harrastus.


3. Kiinnitä huomiota kehuihin ja kannustukseen

Millaisia kehuja olet saanut? Kuka sinua kannustaa? Miten voisit kerätä ympärillesi kannustavaa porukkaa?


Muistat, että työpaikan kahvihuoneessa olet saanut ihailua osaksesi, kun siirsit kerran arkistokaappia, jonka taakse oli tippunut Pertsan vihkisormus. Taidat olla aika vahva tyyppi! Mitä työporukka tuumaa, kun kerrot uusista tavoitteistasi?


4. Ota uusi näkökulma tunteisiin

Millaisia tunteita sinussa herää uusien asioiden äärellä? Miten voisit muuttaa suhtautumistasi esimerkiksi pelkoon tai jännitykseen?


Ehkä pelko ennen ekaa tanssituntia kertookin, että asia on sinulle tärkeä. Olet siis tekemässä jotain, millä on sinulle väliä. Jännitys voikin valmistaa kehoasi toimimaan hyvin.


5. Liiku lähikehityksen vyöhykkeellä

Pilko iso tavoitteesi pienemmäksi. Mikä olisi tavoite, jonka onnistumiseen uskot? Millainen tavoite hyödyntäisi vahvuuksiasi? Liiku lähikehityksen vyöhykkeellä. Lue lisää lähikehityksen vyöhykkeestä: Näin pidät tavoitteesi sopivina - asiaa lähikehityksen vyöhykkeestä.


Haluat aloittaa liikkumaan kolme kertaa viikossa. Aiot aloittaa lenkeillä, koska tykkäät ulkoilla. Tuntuu kuitenkin, että kolme kertaa ei millään onnistu. No, olisiko hyvä aloittaa yhdestä? Jos olet sosiaalinen, voisitko pyytää jotakuta kaveriksi tai soittaa puhelun kävelyn aikana.


6. Hyödynnä muilla alueilla kokemaasi minäpystyvyyttä

Millä elämänalueella koet voimakasta minäpystyvyyttä? Mitä yhteistä niillä on tämän tavoitteen kanssa? Voitko siirtää jotain konkreettista suoraan tähän tavoitteeseen?


Uusi harrastus vaatii sovittelua arkeen. Olet kuitenkin tosi hyvä järjestelemään aikatauluja myös työssäsi. Mitä voisit delegoida tai siirtää johonkin toiseen kohtaan, jotta saat itsellesi sopivasti aikaa?


Miten hyödyt minäpystyvyydestä tehdessäsi hyvinvointimuutosta?


Moni elämäntapamuutosta tekevä tai omasta hyvinvoinnistaan huolestunut on yrittänyt tehdä muutoksia jo aiemmin. Monella saattaakin olla kokonaisuutena hieman heikko minäpystyvyyden kokemus. Riippuu omista tavoitteistasi ja aiemmista kokemuksistasi, millä tasolla oma uskosi on.


Satsaaminen minäpystyvyyteen esimerkiksi edellä olleiden vinkkien avulla voi vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisella fiiliksellä teet muutosta. Hyvä mieliala, luottamus omiin kykyihin ja tulevaisuuteen mahdollistavat nopeamman etenemisen, pysyvämmän muutoksen ja minäkokemuksen vahvistumisen. Hyvä meininki tietyllä elämänalueella heijastuu myös muihin!



Usko itseesi!
Usko itseesi!

0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki