• Lotta Kovalainen

Näin pidät tavoitteesi sopivina - Lähikehityksen vyöhyke - Kehiä voimavarojen lisäämiseen (osa 1)

Päivitetty: 24. maalisk.

Lähikehityksen vyöhykkeeksi sanotaan oppimisen aluetta, jolla voit tehdä tuettuna asioita, joihin et vielä itsenäisesti pysty.

Lähikehityksen vyöhyke
Lähikehityksen vyöhyke

Lähikehityksen vyöhyke on kasvatustieteestä tuttu Lev Vygotskyn kehittämä käsite. Sillä tarkoitetaan sitä tasoa, jolla toisen tukemana voit tehdä asioita, jotka ovat vielä liian vaikeita itsenäisesti saavutettaviksi.


Esimerkiksi lapsen opetellessa uusia taitoja, hänen kykynsä riittävät yksin toimiessa tietylle tasolle. Aikuisen tuella hän kuitenkin pystyy tekemään haastavampia tehtäviä. Edettäessä liian hankaliin tehtäviin lapsi ei pysty niihin edes tuettuna.

Sama pätee myös aikuisiin. Työelämässä voi esimerkiksi kannustavan pomon tai kokeneemman työkaverin tuella ylittää rajansa. Muistatko jonkin tapahtuman tai tilanteen, jolloin olet apua saatuasi onnistunut tehtävässä, joka hetkeä aikaisemmin tuntui hankalalta?


Millaista tukea lähikehityksen vyöhykkeellä tarvitaan?


Lähikehityksen vyöhykkeellä toimiminen edellyttää apua. Tukena voi toimia toinen ihminen, kuten valmentaja, opettaja tai vanhempi, mutta myös jokin väline, joka antaa riittävän tuen, esimerkiksi apurattaat pyöräilyssä tai kuminauha leuanvedossa.


Tukena toinen ihminen

Lähikehityksen vyöhykkeellä lapsi oppii taitoja aikuisen tukemana.
Lapsi oppii taitoja aikuisen tukemana.

Lapsi oppii monia taitoja isomman sisaruksen tai vanhempien avulla. Alussa oppiminen tapahtuu jäljittelemällä, esimerkiksi puhe opitaan näin. Myöhemmin kielen kehittyessä myös sanallinen ohjeistus onnistuu.


Aikuinenkin voi oppia jäljittelemällä esimerkiksi tutoriaalia. Tämän lisäksi hän voi omaksua uusia asioita oppaista tai vaikkapa kuuntelemalla podcastia. Näissäkin tukena on itse asiassa toinen ihminen, vaikka avun välittämiseen tarvitaankin esimerkiksi kirjaa.


Kasvokkain saatava henkilökohtainen tuki on kuitenkin ainutlaatuista. Siksi yhä useampi palkkaa avukseen coachin tai valmentajan.


Tukena väline

Apurattaat toimivat tukena pyöräilyn opettelussa.
Apurattaat toimivat tukena pyöräilyn opettelussa.

Joskus tueksi riittää jokin työkalu tai väline. Esimerkiksi pyöräilyn alkumetreillä käytetään usein apurattaita, jotka mahdollistavat alussa mm. polkemisen ja ohjaamisen harjoittelun ennen tasapainon opetteluun siirtymistä.


Aikuisen kohdalla esimerkkinä voisi toimia vaikkapa kuminauha, jonka avulla voi opetella leuanvedon tekniikkaa ja lisätä voimiaan, kunnes kykenee vetämään ensimmäisen leukansa.


Näin hyödyt lähikehityksen vyöhykkeellä pysymisestä valmennuksessa


Valmennukseen tulevalla asiakkaalla on yleensä mielessään jokin tavoite. Sitä on yleensä koetettu ensin saavuttaa itse. Moni kuitenkin tulee siihen tulokseen, että kaipaa tukea onnistuakseen ja hakeutuu valmennukseen. Tämä johtuu juuri siitä, että lähikehityksen vyöhykkeellä tuki on välttämätöntä.


Valmentajilla ja coacheilla on asia- ja menetelmäosaamista, joiden avulla he voivat tukea sinua tavoitteissasi. He voivat ohjata ajatteluprosessiasi esimerkiksi kysymyksillä, jotka avaavat uusia näkökulmia. Psyykkisten taitojen avulla pystyt vaikuttamaan toimintatapoihisi, jolloin tuloksia syntyy käytännön tasolla.

Hyvä valmentaja tai coach tukee lähikehityksen vyöhykkeellä pysymistä. Liian pitkät harppaukset sekä psyykkisessä että fyysisessä valmennuksessa lannistavat ja syövät motivaatiotasi. Taitava tasapainoilu sopivan haastavalla tasolla tuo onnistumisen kokemuksia ja itsevarmuutta tekemiseesi. Tällöin isotkin tavoitteet ovat mahdollisia.


Valmentajan kanssa on hyvä pyrkiä avoimiin väleihin. Silloin voit sanoa, kun tekeminen ei tunnu hyvältä. Saatte mahdollisuuden yhdessä miettiä, onko kyse tekemisen tasosta vai vaikkapa riittämättömistä voimavaroista, kuten unesta tai kehnosta ravinnosta.



Mikä merkitys lähikehityksen vyöhykkeellä on muutoksessa?


Muutosta tehdessä on tärkeää pysyä sellaisella tekemisen tasolla, jossa kehitystä tapahtuu. Jos tavoitteesi ovat liian helppoja, kehitystä ei juurikaan tapahdu. Toisaalta liian suuret välitavoitteet eivät myöskään onnistu, koska sinulla ei ole vielä tarvittavaa pohjaa osaamiselle.


Tätä voi verrata esimerkiksi matematiikkaan. Jos on vasta oppinut yhteenlaskun ei tuettunakaan voi hypätä laskemaan todennäköisyyksiä tai derivoimaan. Vähennyslaskuihin siirtyminen voi kuitenkin onnistua.

Saatat jonain päivänä jäädä lähtötelineisiin, jos yrität hypätä lähikehityksen vyöhykkeen yli.
Pidä välitavoitteesi lähikehityksen vyöhykkeellä.

Tai jos olet juuri saanut lisättyä päivääsi 20 minuuttia liikuntaa, et voi pompata

aktiiviurheilijan elämäntapoihin. Välillä on liian paljon fyysistä ja psyykkistä harjoiteltavaa.


Lähikehityksen vyöhykkeellä pystyt käyttämään sinulla jo olevia taitoja ja vahvuuksia apunasi, mikä lisää onnistumisen kokemuksia ja saa sinut tiedostamaan sinulla olevan potentiaalin. Taitava valmentaja auttaa sinua huomaamaan, kun olet oppinut jotain uutta. Meillä nimittän on taipumusta välillä keskittyä siihen, mitä emme osaa enemmän kuin siihen, mitä jo osaamme.


Näistä merkeistä tiedät olevasi sopivan haasteellisella tasolla


Koska lähikehityksen vyöhyke ei ole mikään kiveen hakattu alue, voi joskus olla vaikeaa tietää, oletko siellä vai et. Lähikehityksen vyöhykkeellä pysyttelyä voi ajatella esimerkiksi oman mukavuusalueen äärirajoilla hengailuna. Mitä kauemmas siirrymme epämukavuusalueen puolelle, sitä helpommin väsymme ja motivaatio laskee. Jos puolestasi kehityt, olet varmasti tehnyt asioita oikein.


Asiantunteva valmentaja pitää tavoitteesi mielessään, kun suunnittelette seuraavia askeleita lähikehityksen vyöhykkeellä. Sopivalla tasolla liikkuessasi tekeminen tuntuu haastavalta, mutta ei ylivoimaiselta. Pystyt luottamaan tekemiseen. (Tavoitteen asettamisesta puhutaan tässä postauksessa: 5 askelta motivoivaan tavoitteeseen.)


Lähikehityksen vyöhyke on aina henkilökohtainen. Meillä on erilaisia pohjataitoja ja -osaamista. Siksi kahden eri ihmisen harjoitellessa samaa taitoa tekemisen sisältö voi silti olla erilainen.


Näin hyödyt lähikehityksen vyöhykkeellä hengailusta


Pysymällä lähikehityksen vyöhykkeellä saat tuloksia ja onnistumisia. Se ei kuitenkaan ole mikään ihmemaa, jossa tavoitteet vain taianomaisesti toteutuvat. Lähikehityksen vyöhykkeelläkin sinä olet se, joka tekee raskaan työn. Palkkana saat kuitenkin paremman itsetuntemuksen ja rutkasti taitoja.


Oman kehityksen kannalta on myös tärkeää viettää aikaa itsenäisen osaamisen alueella. Sillä uuden oppiminen kuormittaa. Tästä psyykkisen palautumisen alueesta voit lukea lisää postauksesta: Laajenna mukavuusaluettasi - Psyykkisen palautumisen kehä - Kehiä voimavarojen lisäämiseen 2/3


Lähikehityksen vyöhykkeellä voit nauttia maisemista.
Lähikehityksen vyöhykkeellä voit nauttia maisemista.

Kun huolehdit, että etenet pikkuhiljaa ja teet sopivan kokoisia muutoksia, saavutat tavoitteesi ennen pitkää, ja nautit maisemista. Silloin muutos ei ime kaikkea energiaa elämästäsi, ja sinulla on paukkuja muihin sinulle tärkeisiin asioihin.








0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki