• Lotta Kovalainen

Näin pääset alkuun itsesi johtamisessa

Päivitetty: 24. maalisk.


Vaikeaa herätä, koska jämähdit eilen sohvalle?
Vaikeaa herätä, koska jämähdit eilen sohvalle?
On aamu, ja herääminen ottaa päähän ihan hulluna. Edessä oleva päivä tuntuu jo etukäteen harmaalta, joten et viitsikään nousta ja lähteä kävelylle, vaikka aioit.
Edellisenä iltana tiesit oikein hyvin, että tarvitsisit hyvät yöunet, jotta huomenna jaksaisit paremmin ja olisit paremmalla tuulella. Oma aika ja vielä yksi jakso lempparisarjaa houkutteli kuitenkin enemmän kuin nukkuminen.

Miltä sinusta myöhemmin tuntuu, kun jätit tekemättä sen, mitä olit suunnitellut? Harmittaako? Tuntuuko, ettet saa ikinä tehtyä mitään, mitä haluaisit ja olet selkärangaton löllerö.


Mikä näissä tilanteissa sitten auttaisi pitämään toiminnan oikeanlaisella kurssilla?

No, itsensä johtaminenpa tietenkin!


5 taitoa, jotka saat harjoittelemalla itsesi johtamista


Itsensä johtaminen on kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että

- tiedät, mikä sinulle on tärkeää

- tiedät, mitä tavoittelet

- osaat asettaa askeleet kohti tavoitettasi

- osaat käsitellä tunteitasi ja ajatteluasi niin, että ne tukevat, eivätkä vastusta matkalla tavoitteisiisi

- teet aktiivisesti tekoja tavoitteidesi eteen


Kun sinulla on nämä palaset hallussa, sinun on helpompi viedä eteenpäin asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä.


Tähän tarvitset itsesti johtamisen taitoja


Onko sinullekin tuttua, että huomaat toimivasi toisin kuin haluaisit? Sinulle voi esimerkiksi olla tärkeää olla läsnäoleva arjessa, mutta huomaat selailevasi illat Instaa samalla, kun lapset katsovat piirrettyjä. Tai haaveilet hyvin toimivasta ja liikkuvasta kehosta, mutta havahdut joka iltapäivä sohvatyynyjen välistä.


Itsensä johtamisen taitoja kannattaa harjoitella, jotta saisit käytettyä aikaasi asioihin, joita pidät tärkeinä. Vaikka johtaminen sanana voi kuulostaa tiukalta ja ankaralta, on tarkoitus oppia työkaluja, joiden avulla toimit lempeästi ja jämäkästi itseäsi kuunnellen. Joitakin vuosia sitten ankaruus ja kurinalaisuus olivat paljon esillä -- no excuses -iskulauseita ja itsekuri kunniaan -ajattelua. Nykyisin ajatellaan onneksi toisin. Hyvinvointiaan voi tukea erilaisilla taidoilla, jotka ovat opeteltavissa ja joiden perustalla on joustavuus ja itsetuntemus.


Johtaessasi itseäsi otat huomioon voimavarasi ja resurssisi, sekä ajattelet toimintaasi pitkäjänteisesti. Moni omien arvojen mukainen tekeminen ei ole juuri sillä hetkellä helpoin tai hauskin valinta. Itselle tärkeiden asioiden edistäminen vaatii valintoja ja priorisointia. Samalla kuitenkin tyytyväisyys kasvaa, koska et koe enää niin suurta ristiriitaa tavoitteidesi ja todellisuuden välillä. Itsensä johtamisen taidot auttavat sinua siirtämään ajatukset käytännön tekemiseksi.


Näin hyödyt itsesi johtamisen taidoista


Yksi hyvinvoinnin osatekijä on kokemus siitä, että voi itse vaikuttaa asioihin. Itsensä johtaminen on taito, joka lisää juuri tätä tunnetta. Samalla kun otat vastuun tavoitteistasi, sinulle myös aukeaa järjetön määrä mahdollisuuksia. Sinusta ei enää tunnu, että olet muiden armoilla tai asiat vain tapahtuvat sinulle.


Itsetuntemus auttaa sinua olemaan jämäkämpi ja ottamaan aikaa omille haaveillesi. Itsensä johtaminen tekee elämästä mielekkäämpää, koska sen avulla saat lisättyä mielekästä sisältöä elämääsi. Tavoitteet eivät enää jää päiväunien tasolle, ja käsityksesi itsestäsi paranee, kun huomaat, että sinun on mahdollista onnistua. Onnistuminen ja oman tekemisen tuloksellisuus auttaa kaikissa tavoitteissasi myöhemminkin.


Itsensä johtaminen ei ole mahdollista, ellet opi myös kuuntelemaan itseäsi. Opit toimimaan arjessa joustavasti voimavara- ja arvolähtöisesti.


Eikö tavoitteellisesti toimiminen ole tylsää?


Väärät tavoitteet syövät jaksamista!
Väärät tavoitteet syövät jaksamista!

Itselleen mielekkäiden tavoitteiden asettamista ei pidä sekoittaa ulkopuolelta motivoituihin suorituskeskeisiin tavoitteisiin. Ihmiset ovat lähtökohtaisesti tavoitekeskeisiä. Kaikella toiminnallamme on jokin päämäärä. Nukkumisen tarkoitus on palauttaa. Töissä käyminen tuo leivän pöytään.


Itse asetetut ja arvoihin perustuvat tavoitteet lisäävät hyvinvointiasi jo toteutusvaiheessa. Toisten toiveisiin perustuva tekeminen puolestaan on usein pakkopullaa, ja motivoituminen varsinkin pidemmän päälle vaikeaa. Vastavirtaan omien arvojen kanssa kulkeminen myös heikentää jaksamista arjessa.







Miksi itsensä johtamisen harjoitteluun tarvitaan usein apua?


Kuten kerroin artikkelissa, joka käsitteli lähikehityksen vyöhykettä, pystyt toisen avulla ylittämään rajasi. Kun keskustelet, pallottelet ideoita ja saat tukea, on helpompi avartaa ajatteluaan ja nähdä ajatuksensa toisesta näkökulmasta. Itsensä johtamisessa on monella tapaa kyse juuri näkökulman vaihtamisesta. Varsinkin valmennuksissa ja ohjauksessa saatava henkilökohtainen apu rytmittää usein omaa tekemistä ja saa mielessä liikettä aikaan. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja usein toisten kanssa toimiessa omakin ajattelumme helpottuu.


Jotta itsensä johtaminen toteutuu käytännön tasolla, iso osa työstä tehdään ensin oman pään sisällä. Usein omaa ajattelua tukee ajatustenvaihto toisen kanssa. Myös kirjoittaminen saattaa auttaa. Jos tekee töitä yksin, ajatukset saattavat helposti jäädä kiertämään ja monia näkökulmia puuttumaan.


Oman päänsä kanssa joutuu tekemään töitä miettiessään esimerkiksi

- millaisia haitallisia uskomuksia itsellä on

- millaisia esteitä omille tavoitteille on ja miten ne ohitetaan

- millaiset asiat itselle ovat tärkeitä (arvot)

- miten haluaa toteuttaa omia arvojaan

- mitkä asiat itseä motivoivat tai lannistavat

- miten oma käyttäytyminen estää tekemistä

- millaiset ajatusmallit estävät tekemistä


Keskustelu voi auttaa pääsemään omissa ajatuksissa syvemmälle, kun keskustelukumppani kysyy paljon tarkentavia kysymyksiä. Silloin itselle jo itsestäänselvyyksiksi käyneet asiat joutuvat uudelleen mielen mankeliin.


Näin voit aloittaa itsesi johtamisen harjoittelun


Ensimmäinen askel itsensä johtamiseen lienee se, että ymmärtää, että sitä on mahdollista oppia. Sinä voit omaksua uusia taitoja, joiden avulla saat lisää merkityksellistä sisältöä elämääsi.


Toinen askel voisi olla esimerkiksi itsensä johtamiseen tutustuminen. Aiheesta puhutaan nykyään paljon. Esimerkiksi kirjassa Löytöretkiä onnistumisiin - Johda itsesi tuloksiin (Mustonen, Seppänen, Törmälehto: Docenco 2021) on paljon tutkittua ja selkeästi esitettyä tietoa itsensä johtamisesta. Omiin arvoihinsa voi puolestaan tutustua vaikkapa kirjan Kohti arvoistasi (Pietikäinen: Duodecim 2014) avulla.


Sinä tunnet itsesi parhaiten, onko sinulle kolmas askel itsenäinen harjoittelu vai kaipaatko valmennusta? Alkuun pääset varmasti esimerkiksi edellä mainittujen kirjojen harjoituksia tehden. Jossain vaiheessa kuitenkin eteen voi tulla tilanne, jossa kaipaat henkilökohtaista ohjausta. Silloin coaching tai valmennus voivat tulla kysymykseen. Tarjolla on erilaisia valmennuksia eri paikkakunnilla, mutta palveluja saa myös etänä.


Etsi itsellesi valmentaja tai coach, jonka kanssa sinulla synkkaa. Prosessin aikana olet usein hyvin henkilökohtaisten asioiden kanssa tekemisissä. Siksi hyvä vuorovaikutussuhde on todella tärkeä.


Palataanpa vielä alun esimerkkiin..


Tiedät oikein hyvin, että tarvitsisit hyvät yöunet, jotta huomenna jaksaisit paremmin, ja olisit paremmalla tuulella. Sohvalla pötköttely houkuttelee. Siitä huolimatta pidät tärkeämpänä, että jaksat seuraavana päivänä olla hyvällä tuulella ja tehdä muitakin asioita hyvinvointisi eteen. Valitset siis nukkumisen, vaikka se juuri sillä hetkellä ei ole mieluisin vaihtoehto.


Seuraavana aamuna herääminen tuntuu helpommalta, vaikka pötköttelykin houkuttelisi. Hyväksyt tunteen, että nouseminen ei aina ole hauskaa, mutta ryhdyt siitä huolimatta toimimaan. Otat tueksesi hyvin toimivat aamurutiinit ja pääset kuin pääsetkin liikkeelle. Tiedät, että näin toimimalla edistät sinulle tärkeitä asioita, kuten hyvinvointiasi.



Aamukävely vie kohti hyvinvointitavoitteita.
Aamukävely vie kohti hyvinvointitavoitteita.




0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki