• Lotta Kovalainen

Tilaa kehitykselle - Psyykkisen palautumisen kehä - Kehiä voimavarojen lisäämiseen osa 2






"Minäpä teen vielä vähän enemmän ja kovemmin. Väsyttää, mutta jatkan, kunnes olen valmis."


VAI


"Olenkin tässä jo ponnistellut jonkin aikaa. Teen välillä jotain mukavaa ja leppoisaa ja jatkan sitten."


Psyykkinen palautuminen perustuu tasapainoon. Se säilyy, kun etsit arjessasi toimivan kokonaisuuden, jossa kuormittava ja voimavaroja lisäävä tekeminen vuorottelevat useimmiten sopivassa suhteessa.


Psyykkisen palautumisen kehä

Psyykkisen palautumisen kehä koostuu kolmesta sisäkkäisestä alueesta. Arjessa niiden välillä seilataan edestakaisin. Tärkeintä palautumisen kannalta onkin, että löydät sopivan tasapainon eri alueiden välillä. Ne nimittäin kuormittavat eri tavoin. Mitä paremmin opit tuntemaan, millä alueilla erilaiset tekemiset omassa elämässäsi ovat, sitä paremmat lähtökohdat sinulla on säädellä kuormitusta ja hoitaa voimavarojasi.


Turvallinen alue


Kolmen kehän keskellä sijaitsee psyykkisen turvallisuuden alue. Se on alue, jolla tunnet olosi hyväksi ja rennoksi. Siellä et joudu haastamaan itseäsi saati sinnittelemään. Siellä mielesi voi levätä tutuissa ja turvallisissa, jopa tylsissä, ympyröissä. Tärkeintä on muistaa, että tämä on se alue, jossa palautumisen kannalta on tärkeää viettää riittävästi aikaa. Siellä kannattaa piipahtaa lukuisia kertoja päivän aikana niin lyhyissä kuin pidemmissäkin pätkissä.


Mistä voit tunnistaa turva-alueen? Voit kysyä itseltäsi esimerkiksi näitä asioita:

  • Mitkä asiat sujuvat sinulta rutiinilla ilman turhaa ajattelua?

  • Kenen kanssa tunnet olosi hyväksi ja rennoksi?

  • Mitkä työtehtävät ovat tuttuja, eivätkä vaadi suurtakaan paneutumista?

  • Mistä nautit?

  • Mikä saa siirtymään ihan muihin maailmoihin ja unohtamaan arjen kiireet?


Turvallinen alue voisi sisältää esimerkiksi seuraavia juttuja:

  • nukkuminen, syöminen ja rento liikkuminen

  • koiran silittely, nuotiolla istuminen perheen kanssa

  • oppituntien vetäminen opeoppaan pohjalta

  • kirjan lukeminen tai kirjoittaminen

  • remppahommat

  • välitunnin viettäminen opehuoneessa höpötellen

  • pussailu

  • imurointi


Haastava alue


Keskimmäisellä kehällä sijaitsee psyykkisesti haastava alue, joka on erityisen hedelmällinen kehitykselle. Siellä olevat asiat vaativat jonkin verran ponnistelua, josta kuitenkin selviää. Haastavalla alueella voi hyvin viettää aikaa, kunhan muistaa käydä välillä turva-alueella keräämässä voimia. Kun annat itsesi välillä kerätä energiaa, voit ajan kanssa hiljalleen kasvattaa turva-aluetta. Silloin aiemmin haastavat tekemiset siirtyvätkin pikkuhiljaa alueelle, jossa oleskelu ei ole niin kuormittavaa.


Haastavalla alueella sijaitsevat myös ne jutut, jotka ovat todella kivoja ja innostavia. Niiden kuormittavuus perustuu intensiteettiin, jolla niitä tehdään.


Erityisesti ylilyönteihin ja suorittamiseen taipuivaisilla saattaa kulua liikaa aikaa psyykkisesti haastavan tekemisen alueella. Tekemistä on hyvä annostella sopivasti silloin, kun se on vielä uutta tai vaatii rutistusta. Muuten on vaarana liiallinen väsyminen ja kehittymisen lopahtaminen. Uuvahtamisesta voi seurata luovuttaminen, mikä lisää helposti myös riittämättömyyden ja epäonnistumisen tunteita.


Mistä voit tunnistaa haastavan alueen?

  • Missä haluat kehittyä?

  • Mikä vaatii keskittymistä ja uuden opettelua?

  • Kenen kanssa joudut keskittymään vuorovaikutukseen?

  • Mikä jännittää?

  • Mikä vaatii hieman ponnistelua?

  • Mikä innostaa paljon?

Haastava alue voi näyttää vaikkapa tältä:

  • uuden harrastuksen aloittaminen

  • työhaastattelussa käyminen

  • uuden luokan kohtaaminen

  • ihastuminen


Ylivoimainen alue


Uloimmalla kehällä sijaitsee ylivoimaisen ponnistelun alue. Tällä alueella vietetty aika väsyttää hyvin nopeasti ja siksi se kannattaa pitää lyhyenä. Jos huomaat joutuneesi ylivoimaiselle alueelle, ota tavoitteeksesi palata takaisin turva-alueelle koetuksen jälkeen riittävän pitkäksi aikaa.


Mistä ylivoimaisen alueen tunnistaa?

  • Mikä ahdistaa tai pelottaa paljon?

  • Mitä vaativa puolesi vaati sinulta?

  • Kenen kanssa vuorovaikutus on koko ajan haastavaa?

  • Mikä vaatii sinnittelyä?

  • Minkä jälkeen olet ärtyisä ja lyhytpinnainen?

Ylivoimaisella alueella voi olla vaikka tällaisia asioita:

  • puheen pitäminen 50 kollegan edessä

  • aggressiivisen vanhemman kanssa keskustelu

  • palkankorotuksen pyytäminen

  • laskuvarjohyppy

Psyykkisen palautumisen kehät muuttuvat jatkuvasti

Psyykkisen palautumisen kehän eri alueet muuttavat jatkuvasti kokoaan ja sisältöään. Siksi ne ovat täysin henkilökohtaisia. Se, mikä sinulle on helppoa ja kivaa, ei välttämättä ole sitä kollegalle. Vertailu ei siis kannata.


Jos kuormitat itseäsi liikaa, turvalliselta ja palauttavalta tuntuva alue pienenee. Silloin aiemmin jo tutuksi tullut toiminta voikin alkaa taas vaatia ponnistelua. Kuormittuneena voit esimerkiksi kokea vaikeaksi kohdata ihmisiä, jotka tavallisesti ovat mukavaa ja rentouttavaa seuraa.


Toisaalta hyvin palautuneena pystyt kasvattamaan turvan aluetta isommaksi ottamalla sopivia haasteita. Uusien asioiden oppiminen ja kehittyminen on helpompaa, kun maltat viettää riittävästi aikaa palauttavalla alueella. Uusien asioiden oppimisesta voit lukea lisää postauksesta: Näin pidät tavoitteesi sopivina - Lähikehityksen vyöhyke - Kehiä voimavarojen lisäämiseen (osa 1)


On myös muistettava, että turva-alueella olevat asiat muuttuvat nopeasti kuormittaviksi ja haastaviksi, jos arki on aivan liian täynnä. Esimerkiksi pikkulapsiarki tai liian suuri työmäärä tekevät hyvinkin arkisista puuhista raskaita. Voi tuntua ylivoimaiselta täyttää tiskikonetta tai käyttää koiraa lenkillä.


Tasapainoa omaan palautumiseen

Käytä hieman aikaa pohtiaksesi, miltä psyykkisen palautumisen kehän eri vyöhykkeet sinulla näyttävät. Voit käyttää avuksesi esimerkiksi aiemmin tekstissä olleita kysymyksiä. Tarkkaile myös sitä, kuinka paljon eri puuhat väsyttävät ja miltä ne tuntuvat. Mitä paremmin opit tiedostamaan niiden tuoman kuormituksen, sitä paremmin pystyt myös käyttämään vyöhykkeitä tasapainottamaan arkeasi. Voit myös huomata, että haastavat asiat siirtyvät mukavuusalueelle huomattavasti nopeammin, kun annat itsesi välillä hengähtää.



0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki